Kiusamise vähendamise tegevuskava Riidaja ja Hummuli õppekoht 2025/26 õa
Tõrva Kool liitus KiVa programmiga 2024.a.
Programmi rakendamine Tõrva Koolis / Riidaja õppekohas
Meie koolis toimuvad KiVa tunnid 2, 5/6 ja 7 klassides, kus läbitakse moodulites ettenähtud teemad. Tunde viivad läbi klassijuhatajad. KiVa tunnid toimuvad lõimituna erinevates ainetundides ja väärduskasvatuse raames. KiVa tunnid kajastatakse stuudiumis väärduskasvatuse tunni päevikus, kus tehakse sissekanne läbitud tunni kohta: tunni number ja teema, Nt KiVa 2, Tunded. KiVa arvutimänge saavad õpilased mängida nii KiVa tunnis kui ka kodus. Õpetajatele on antud parool siseveebi sisenemiseks, kus on olemas KiVa tundideks vajaminev juhend ja lisamaterjal.
Kooli kodulehel on olemas KiVa sümboolika ja KiVa koordinaatori kontaktid.
Kooli stendid ja seinad on kaetud KiVa plakatite, KiVa klassides on seinal õpilastega tundides koos läbi arutatud KiVa reeglid.
Korrapidajaõpetajad kannavad vahetundides KiVa veste.
Kevadel osalevad 1.-9. klasside õpilased SA KiVa õpilasküsitluse uuringus.
Kevadel osalevad KiVa tunde andvad õpetajad SA KiVa personaliküsitluses, KiVa tiimile mõeldud küsitluse täidab KiVa koordinaator koos KiVa tiimi liikmetega.
KiVa programmi koordineerija ja KiVa meeskonna juht Tõrva Koolis on Pille Paberits. Programmi koordineerija ülesanneteks on ennetustegevuste ja juhtumite lahendamise koordineerimine; personali, õpilaste ja lapsevanemate informeerimine KiVa programmi sisust ja tegevustest; programmi ja selle sisu puudutavatele küsimustele vastamine; programmi tutvustamine uutele õpetajatele; programmi materjalide vajaduse jälgimine, kasutajanimede ja paroolide haldamine; õpilas- ja personaliküsitlusele vastamise korraldamine; KiVa meeskonna koosolekute korraldamine.
Tõrva Kooli / Riidaja õppekohas tegutseb kolmeliikmeline KiVa tiim, kelle ülesandeks on ennetustegevuste läbiviimine ja kiusamisjuhtumite lahendamine.
KiVa tiimi kuuluvad Riidaja õppekoht:
Pille Paberits - KiVa meeskonna juht, sotsiaalpedagoog
Eve Toompalu – tiimiliige/ klassijuhataja /õpetaja
Elina Kuhi – tiimiliige / abiõpetaja
KiVa juhtumite lahendamine
Kui on tekkinud kahtlus või mõni õpilane on rääkinud, et kedagi kiusatakse, siis informeeritakse sellest KiVa tiimi. Selleks on õpetajate toas olemas eeluuringu ankeedid.
KiVa meeskond tutvub eeluuringu ankeediga ja otsustab, kas tegemist on kiusamisjuhtumiga. Juhtumid, mida ei saa käsitleda kiusamisena, edastatakse klassijuhatajale või sotsiaalpedagoogile.
Juhtumid, mida lahendab KiVa tiim, lahendatakse vastavalt KiVa programmis ettenähtud meetodiga. Toimuvad eravestlused ohvriga, kiusajaga, rühmavestlus kiusamises osalenud õpilastega, järelvestlus ohvriga, järelvestlus kiusajaga, ohvri soovi arvestades rühmavestlus kiusaja ja ohvriga.
Vestluste käigus sõlmitakse kokkulepped kiusamise lõpetamiseks.
Järelvestlusel kontrollitakse kokkulepetest kinnipidamist, kas kiusamine on lõppenud.
Kiusamisjuhtumi lahendamisel kasutame astmelisi mõjutusmeetmeid:
1. aste – individuaalne vestlus õpilasega, kus sõlmitakse kokkulepped kiusamise lõpetamiseks
2. aste – vestlus õpilase ja tema vanemate või seadusliku esindajaga
3. aste – ümarlaud õpilase ja tema vanematega õppejuhi või direktori juures
4. aste – juhtumi üle andmine politseile
Järgmist astet rakendatakse, kui eelmise astme kokkulepetest pole kinni peetud või vestlused ei ole andnud tulemusi.
Kõik vestlused dokumenteeritakse.
Teavitustöö koolis
Kooliaasta alguses, 1. septembril ja lapsevanemate koosolekutel, teavitatakse õpilasi, lapsevanemaid ja kooli personali, et Tõrva Kool on KiVa kool ja meie koolis kiusamist ei sallita.
Õpilasküsitluse tulemusi tutvustatakse personalile, lapsevanematele ja õpilastele.
Tõrva Kooli /Riidaja õppekojas toimuvad kord kvartalis koosolekud, kus KiVa tiimi liikmed saavad vastavalt vajadusele jagada ja arutada KiVa programmi, tegevuskava, kiusamisjuhtumeid puudutavat või muud olulist infot.
Lapsevanemate kaasamine ja teavitamine
Kooliaasta alguses saavad õpilaste pered kodudesse KiVa lapsevanemate miniõpikud.
Peame oluliseks, et lapsevanem oleks teadlik, kuidas tema lapsel koolis läheb. Arenguvestlusel puudutatakse kiusamise teemat selgitamaks välja, kas õpilane on kiusamisega kokku puutunud. Tavapäraselt teavitab kiusamisjuhtumist ohvri ja kiusaja klassijuhataja. Vastavalt olukorrale on teavitustöös koostöövalmis ka KiVa tiim (täiendavad selgitused, ümarlaua korraldamine, kokkulepped).
Lastevanemate koosolekul toimub KiVa programmi, metoodika ja õpilasküsitluse tulemuste tutvustamine ja stuudiumis õpilasküsitluse tulemuste analüüsi esitamine.
Nõusoleku taotlemine 1. klassi ja uute õpilaste vanematelt õpilasküsitluses osalemiseks.
Vajadusel kiusamisjuhtumi lahendamisse kaasamine kasutades selleks ümarlaua vormi.
Eesmärgid 2025/26 õppeaastaks
Kiusamisohvrite ja kiusajate vähendamine ning ennetustöö
Õpirõõmu suurendamine läbi erinevate kiusuennetustegevuste
KiVa tundide läbiviimine/ personali toetamine ja koolitamine - oktoober - november 2025
Õppeaastas on toimunud vähemalt 20 Kiva tundi kõikides klassides.
KIVa tegevused ja üritused on kajastatud sotsiaalmeedias. Pildistab – Elina Kuhi, postitab Eve Toompalu.
| Aeg | Tegevus | Eesmärgid ja oodatavad tulemused | Vastutajad |
| Sügis | KIVa tundide, näidistund õpetajatele | Personaali koolitamine. Näididtundi viib läbi Maarja Loim |
KIVa tiim |
| August | 22.-23.08 – KiVa-koolide suvekool (Olustveres) | KIVa tiimi enesetäiendamine. Koostöövõrgustiku loomine. | KIVa tiim |
| August | KIVa plakatite infoplakatite uuendamine. | KIVa programmiga liitumine on nähtav ja kõigile teada | KIVa tiim |
| 01.09 | KiVa tervitus 01.09 aktustel | Teavitada, et me oleme KiVa kool, tutvustada KiVa meeskonda. Õpilane teab, et me oleme KiVa kool, kuidas, kuhu saab kiusamismure puhul pöörduda. | Kooli Direktor Maarja Kallis ja KIVa tiimi koordinaator Pille Paberits |
| sept-juuni | KiVa tiimi koosolekud toimuvad korra kvartalis reedel esimene tund | KiVa juhtumite, tegevuskava, jooksvate küsimuste arutamine, ennetusürituste organiseerimine, ülesannete jagamine, KiVa juhtumite lahendamine. | Pille Paberits |
| September - oktoober | KiVa 2025/26 tegevuskava koostamine ja kinnitamine | Ennetada kiusamist ja vähendada kiusamisjuhtumeid. KiVa tiimil on tegevuskava, millest nad oma töös lähtuvad | Pille Paberits KIVa tiim |
| 29.sep. | Spordipäev – KIVa pusle | Pöörata tähelepanu KIVa teemadele | KIVa tiim |
| Oktoober - november | Stiilinädal/ kaksikute päev. KIVa teema tunne oma sõpru | KiVa teemade lõimimine kooli stiilinädalaga. Noored täidavad sõpruse bingot. | Elina Kuhi |
| 1.09 - 30.11 | KiVa klassides on seinal õpilaste KIVa tunni tööd.
| Kiusamise ennetamine. Üksteisega arvestamine. | KIVa tunni õpetajad Suunavad Eve ja Elina
|
| sept | Lastevanemate koosolek õpetajatele, lapsevanematele: KiVa programmi ja õpilasküsitluse tulemuste tutvustamine | Tutvustada KiVa programmi, meeskonda ja juhtumite lahendamise metoodikat ja õpilasküsitluse tulemusi. On toimunud lastevanemate koosolekud | Pille Paberits |
| Oktoober | KIVa tegevuskava on kättesaadav stuudiumis ja kooskõlastatud koolijuhiga | Tutvustada õpetajatele 2025/26 õa KiVa tegevuskava. | Pille Paberits ja kooli juhtkond |
| Veebikohtumine ja kooli külastus Lõuna-Eesti KiVa mentori Kaisa Kiilaspäga | Saada ja anda tagasisidet ning parendada KiVa tiimi tööd. | KiVa tiim
|
| sept-okt | KiVa tunnid: Alustatakse tunniga nr 1 | Õpetajad viivad läbi ettenähtud KiVa tunde. Tunni eesmärk: õpilane teab, et KiVa tähendab head koolikeskkonda, mõistab, et igal õpilasel on õigus turvalisele õpikeskkonnale, teab rohkem iseendast ja klassikaaslastest | 2., 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad Õpetajaid toetab Eve Toompalu |
| Okt - nov | KiVa tund nr 2 | 1. moodul: õpilane teab, mida nimetatakse tunneteks, teab, mis vahe on tunnetel ja tegudel. 2. moodul: teab, mis on grupp, grupi rollid, mõistab grupis suhtlemise iseloomulikke jooni ja teab, kuidas grupiga ühineda ning kuidas aidata teistel grupiga ühineda. 3. moodul: START. Õpilane teab kisusennetusalaseid tegevusi, et koolis on KiVa tiim ja seda, millega nad tegelevad. Klassis moodustub ühtne grupp. Vanad grupisidemed on ümberkorraldatud. | 2, 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad Õpetajaid toetab Eve Toompalu |
| Nov – det. | KiVa tund nr 3 | 1. moodul: õpilane teab, mis on grupp/rühm, tunneb sõbraliku grupi tunnuseid, teab, kuidas grupiga ühineda ning kuidas aidata teistel grupiga ühineda. 2. moodul: õpilane teab, mis on ja mis ei ole kiusamine, oskab kiusamisolukorra ära tunda, teab kiusamise mitmesuguseid vorme, teab, kelle poole kiusamise korral pöörduda ning kuidas koolis sellega tegeletakse. 3. moodul: START 2.osa. Õpilane teab kiusuennetusalaseid tegevusi, et koolis on KiVa tiim ja seda, millega nad tegelevad. Klassis moodustub ühtne grupp. Vanad grupisidemed on ümberkorraldatud.
| 2. 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad Õpetajaid toetab Eve Toompalu |
| dets | KiVa tund nr 4 | 1. moodul: õpilane mõistab, et inimesed on erinevad ja oskab sellega arvestada, on mõelnud nii enda kui teiste positiivsetele iseloomuomadustele. 2. moodul: õpilane saab aru, mis on varjatud kiusamine, segasõnumid, küberkiusamine, teab, kuidas ennast Internetis kiusamise eest kaitsta. 3. moodul: Grupis suhtlemine. 1. osa. Õpilane teab kiusamise definitsiooni ja analüüsib enda käitumist kiusamissituatsioonis, mõistab grupi mõju kaaslasele. | 2, 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad |
| 1.-22.12 | Heade soovide jõulukaardid | Eesmärk soovida üksteisele head, luua koolis heatahtlik ja meeldiv jõulueelne õhkkond | Riidaja õppekoht Elina ja Eve Hummuli õppekoht Maie ja Marje |
| 31.01.2023 | Küsitlus KiVa tiimile: Esimese poolaasta tegevuste vahekaardistus, KiVa tundide kaardistamine | Saada ülevaade läbiviidud KiVa tegevustest, tundidest esimesel poolaastal ja teha vahekokkuvõte. | Pille Paberits |
| 09.01.2025 | Talvekool | KIVa tiimi enesetäiendamine. Koostöövõrgustiku loomine. | KIVa tiim ja juhtkond |
| jaan | KiVa tund nr 5, KiVa arvutimängud | 1. moodul: Õpilane saab aru, mis on kiusamine ja mille poolest see erineb kogemata haiget tegemisest, teab, millised on kõige tavalisemad kiusamise tagajärjed, teab, et meie koolis kiusamist ei sallita. 2. moodul: Õpilane saab aru, mis tunne võib olla, kui sind kiusatakse, missugused on kiusamise tagajärjed, saab aru, et kiusamise ohvriks olemine võib inimese elu mõjutada ka mitmete aastate järel. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 1. 3. moodul: Grupis suhtlemine. 2. osa. Õpilane teab kiusamise definitsiooni ja analüüsib enda käitumist kiusamissituatsioonis, mõistab grupi mõju kaaslasele. | 2, 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad |
| 14.02 | KiVa ühisüritus: Leia südame teine pool! | Teeme koostööd, et parendada õpilaste omavahelist suhtlemist ja vähendada kiusamist. | Riidaja õppekoht Elina ja EVE
|
| veeb | KiVa tund nr 6, KiVa arvutimängud | 1. moodul: saab aru kõrvaltvaataja rolli mõjust, on mõelnud enda käitumisele kiusamisolukordades, saab aru, et kiusamise vähendamine on igaühe kohus. 2. moodul: on mõelnud enda suhtumise ja käitumise üle kiusamisolukordades, grupisurvele, tunneb kiusamisolukorras esinevaid rolle. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 2. 3. moodul: Mina ja teised 1.osa. Õpilased teavad oma emotsioone, tõlgendavad ja mõistavad neid, harjutavad enesekindlat ja lugupidavat suhtlemist. | 2, 5/7 ja 7. klasside klassijuhatajad |
| märts | KiVa tund nr 7, KiVa arvutimängud | 1. ja 2. moodul: on teadlik viisidest, kuidas ta saab ohvrit toetada, mõistab, et isegi väikesed žestid võivad ohvri enesetunnet positiivselt mõjutada. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 3. 3. moodul: Mina ja teised 2.osa. Õpilased teavad oma emotsioone, tõlgendavad ja mõistavad neid, harjutavad enesekindlat ja lugupidavat suhtlemist. | 2., 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad |
| aprill | KiVa tund nr 8, KiVa arvutimängud | 1. moodul: õpilane saab aru, et kiusamine ei ole ohvri süü ja et keegi ei tohiks kiusamisega leppida, teab, et enesekindlus võib kiusamist vähendada, teab viise, kuidas kiusamisolukorras käituda. 2. moodul: õpilane teab, mida teha või mitte teha, kui teda kiusatakse, teab, mis koolis juhtub, kui õpetaja saab teada kiusamisest. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 4. 3. moodul: Kiusamise vormid ja mehhanismid. Õpilane mõistab probleemolukordi, tunneb ära varjatud kiusamise, püüab käituda ennast ja kaaslasi säästvalt. | 2. 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad |
| Kevad .2025 | Õpilasküsitluses osalemine | Vähemalt 90 % õpilastest osalevad küsitluses ja annavad KiVa programmis osalemise kohta tagasisidet. | Pille Paberits klassijuhatajad |
| 4.05 | ÜRO kiusamisvastane päev (roosa särgi päev 4. 05) | Eesmärk avaldada üheskoos oma suhtumist kiusamise vastu. Kõik klassid disainivad koostöös kiusamisvastase roosa särgi, mida üheskoos presenteeritakse ja pannakse kokku virtuaalnäitus, mida jagatakse kooli FB lehel. | Klassijuhatajad, KIVa tiim FB virtuaalnäitus – Pille Paberits |
| mai | KiVa tund nr 9, KiVa arvutimängud | 1. moodul: õpilane kuulab ühte kirjanduslikku lugu ja mõtleb uuesti läbi KiVa tundides arutatud teemad. 2. moodul: Õpilane on korranud üle aasta jooksul loodud kiusamisvastased reeglid, on mõelnud sellele, mida tema klass saaks teha, et tulevikus kiusamist ei esineks, teab, millised tagajärjed on reeglite rikkumisel. 3. moodul: Kiusamise tagajärjed ja vastupanu 1 osa. Õpilane mõistab kiusamise tagajärgede tõsisust, eristab turvalist ja ebaturvalist õhkkonda klassis/koolis, levitab kooli kogukonnas positiivset õhkkonda. | 2. ja 5/6 ja 7. . klasside klassijuhatajad |
| Kevad 2025 | Personaliküsitlus KiVa tiimile ja KiVa tunde andvatele õpetajatele | Anda tagasisidet läbiviidud KiVa tegevuste ja tundide kohta | KiVa tiim ja 1.-9. klasside klassijuhatajad |
| mai | Aruteluuring klassijuhatajatega | Kaardistada ja tagasisidestada KiVa tundide andmist, KiVa juhtumite ülevaade. | Pille Paberits |
| juuni | KiVa tund nr 10, KiVa leping | 1. moodul: õpilane on üle korranud aasta jooksul loodud kiusamisvastased reeglid ja on lubanud neid reegleid järgmise kooliaasta vältel järgida. 2. moodul: õpilane on mõelnud sellele, kuidas olukord klassis tema meelest muutunud on ja kuidas tema sellele kaasa aidanud on. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 5. 3. moodul: Kiusamise tagajärjed ja vastupanu 2 osa ja õppeaasta kokkuvõte. Õpilane mõistab kiusamise tagajärgede tõsisust, eristab turvalist ja ebaturvalist õhkkonda klassis/koolis, levitab kooli kogukonnas positiivset õhkkonda. | 2., 5/6 ja 7 .klasside klassijuhatajad |
| juuni | KiVa aasta kokkuvõte | Analüüsime, kuidas meil on läinud, teeme kokkuvõtte | Pille Paberits , KiVa tiim |
| august.2027 | KiVa koolide suvekool | KiVa teadmiste ja kogemuste saamine ja jagamine, kohtumine teiste KiVa koolidega. | KiVa tiim ja KiVa klassijuhatajad |