Kiusamise vähendamise tegevuskava Riidaja ja Hummuli õppekoht 2024/25 õa

Kiusamise vähendamise tegevuskava Riidaja ja Hummuli õppekoht 2025/26 õa

Tõrva Kool liitus KiVa programmiga 2024.a. 

Programmi rakendamine Tõrva Koolis / Riidaja  õppekohas 

  • Meie koolis toimuvad KiVa tunnid 2, 5/6 ja 7  klassides, kus läbitakse moodulites ettenähtud teemad. Tunde viivad läbi klassijuhatajad. KiVa tunnid toimuvad lõimituna erinevates ainetundides ja väärduskasvatuse raames. KiVa tunnid kajastatakse stuudiumis väärduskasvatuse tunni päevikus, kus tehakse sissekanne läbitud tunni kohta: tunni number ja teema, Nt KiVa 2, Tunded. KiVa arvutimänge saavad õpilased mängida nii KiVa tunnis kui ka kodus. Õpetajatele on antud parool siseveebi sisenemiseks, kus on olemas KiVa tundideks vajaminev juhend ja lisamaterjal.

  • Kooli  kodulehel on olemas KiVa sümboolika ja KiVa koordinaatori kontaktid.

  • Kooli stendid ja seinad on kaetud KiVa plakatite,  KiVa klassides on seinal õpilastega tundides koos läbi arutatud KiVa reeglid.

  • Korrapidajaõpetajad kannavad vahetundides KiVa veste.

  • Kevadel osalevad 1.-9. klasside õpilased  SA KiVa õpilasküsitluse uuringus.

  • Kevadel osalevad  KiVa tunde andvad õpetajad SA KiVa personaliküsitluses, KiVa tiimile mõeldud küsitluse täidab KiVa koordinaator koos KiVa tiimi liikmetega.

  • KiVa programmi koordineerija ja KiVa meeskonna juht Tõrva Koolis on Pille Paberits. Programmi koordineerija ülesanneteks on ennetustegevuste ja juhtumite lahendamise koordineerimine; personali, õpilaste ja lapsevanemate informeerimine KiVa programmi sisust ja tegevustest; programmi ja selle sisu puudutavatele küsimustele vastamine; programmi tutvustamine uutele õpetajatele; programmi materjalide vajaduse jälgimine, kasutajanimede ja paroolide haldamine; õpilas- ja personaliküsitlusele vastamise korraldamine; KiVa meeskonna koosolekute korraldamine.

  • Tõrva Kooli / Riidaja õppekohas  tegutseb kolmeliikmeline KiVa tiim, kelle ülesandeks on ennetustegevuste läbiviimine ja kiusamisjuhtumite lahendamine.

KiVa tiimi kuuluvad Riidaja õppekoht:

Pille Paberits  - KiVa meeskonna juht, sotsiaalpedagoog

Eve Toompalu  – tiimiliige/ klassijuhataja /õpetaja 

Elina Kuhi – tiimiliige /  abiõpetaja

 

KiVa juhtumite lahendamine

  • Kui on tekkinud kahtlus või mõni õpilane on rääkinud, et kedagi kiusatakse, siis informeeritakse sellest KiVa tiimi. Selleks on õpetajate toas olemas eeluuringu ankeedid.

  • KiVa meeskond tutvub eeluuringu ankeediga ja otsustab, kas tegemist on kiusamisjuhtumiga. Juhtumid, mida ei saa käsitleda kiusamisena, edastatakse klassijuhatajale või sotsiaalpedagoogile.

  • Juhtumid, mida lahendab KiVa tiim, lahendatakse vastavalt KiVa programmis ettenähtud meetodiga. Toimuvad eravestlused ohvriga, kiusajaga, rühmavestlus kiusamises osalenud õpilastega, järelvestlus ohvriga, järelvestlus kiusajaga, ohvri soovi arvestades rühmavestlus kiusaja ja ohvriga.

  • Vestluste käigus sõlmitakse kokkulepped kiusamise lõpetamiseks.

  • Järelvestlusel kontrollitakse kokkulepetest kinnipidamist, kas kiusamine on lõppenud.

  • Kiusamisjuhtumi lahendamisel kasutame astmelisi mõjutusmeetmeid:

1. aste – individuaalne vestlus õpilasega, kus sõlmitakse kokkulepped kiusamise lõpetamiseks

2. aste – vestlus õpilase ja tema vanemate või seadusliku esindajaga

3. aste – ümarlaud õpilase ja tema vanematega õppejuhi või direktori juures

4. aste – juhtumi üle andmine politseile

Järgmist astet rakendatakse, kui eelmise astme kokkulepetest pole kinni peetud või vestlused ei ole andnud tulemusi.

  • Kõik vestlused dokumenteeritakse.

Teavitustöö koolis

  • Kooliaasta alguses, 1. septembril ja lapsevanemate koosolekutel, teavitatakse õpilasi, lapsevanemaid ja kooli personali, et Tõrva Kool  on KiVa kool ja meie koolis kiusamist ei sallita. 

  • Õpilasküsitluse tulemusi tutvustatakse personalile, lapsevanematele ja õpilastele.

  • Tõrva Kooli /Riidaja õppekojas  toimuvad kord kvartalis koosolekud, kus KiVa tiimi liikmed saavad vastavalt vajadusele jagada ja arutada KiVa programmi, tegevuskava, kiusamisjuhtumeid puudutavat või muud olulist infot.

 

Lapsevanemate kaasamine ja teavitamine

  • Kooliaasta alguses saavad  õpilaste pered kodudesse KiVa lapsevanemate miniõpikud.

  • Peame oluliseks, et lapsevanem oleks teadlik, kuidas tema lapsel koolis läheb. Arenguvestlusel puudutatakse kiusamise teemat selgitamaks välja, kas õpilane on kiusamisega kokku puutunud. Tavapäraselt teavitab kiusamisjuhtumist ohvri ja kiusaja klassijuhataja. Vastavalt olukorrale on teavitustöös koostöövalmis ka KiVa tiim (täiendavad selgitused, ümarlaua korraldamine, kokkulepped).

  • Lastevanemate koosolekul toimub KiVa programmi, metoodika ja õpilasküsitluse tulemuste tutvustamine ja stuudiumis õpilasküsitluse tulemuste analüüsi esitamine. 

  • Nõusoleku taotlemine 1. klassi ja uute õpilaste vanematelt õpilasküsitluses osalemiseks.

  • Vajadusel kiusamisjuhtumi lahendamisse kaasamine kasutades selleks ümarlaua vormi.

Eesmärgid 2025/26 õppeaastaks

  • Kiusamisohvrite ja kiusajate vähendamine  ning ennetustöö

  • Õpirõõmu suurendamine läbi erinevate kiusuennetustegevuste 

  •  KiVa tundide läbiviimine/ personali toetamine ja koolitamine -  oktoober - november 2025

  • Õppeaastas on toimunud vähemalt 20 Kiva  tundi kõikides klassides. 

  • KIVa tegevused ja üritused on kajastatud sotsiaalmeedias. Pildistab – Elina Kuhi, postitab Eve Toompalu. 

 

AegTegevusEesmärgid ja oodatavad tulemusedVastutajad
Sügis KIVa tundide, näidistund õpetajatelePersonaali koolitamine. Näididtundi viib läbi Maarja Loim

 

KIVa tiim 

August 22.-23.08 – KiVa-koolide suvekool (Olustveres)KIVa tiimi enesetäiendamine. Koostöövõrgustiku loomine. KIVa tiim
August KIVa plakatite infoplakatite uuendamine. KIVa programmiga liitumine on nähtav ja kõigile teada KIVa tiim 
01.09KiVa tervitus 01.09  aktustelTeavitada, et me oleme KiVa kool, tutvustada KiVa meeskonda.  Õpilane teab, et me oleme KiVa kool, kuidas,  kuhu saab kiusamismure puhul pöörduda. Kooli Direktor Maarja Kallis ja KIVa tiimi koordinaator Pille Paberits
sept-juuniKiVa tiimi koosolekud toimuvad korra kvartalis  reedel esimene tund KiVa juhtumite, tegevuskava, jooksvate küsimuste arutamine, ennetusürituste organiseerimine, ülesannete jagamine, KiVa juhtumite lahendamine. Pille Paberits 
September - oktooberKiVa 2025/26 tegevuskava koostamine ja kinnitamineEnnetada kiusamist ja vähendada kiusamisjuhtumeid. KiVa tiimil on tegevuskava, millest nad oma töös lähtuvad

Pille Paberits 

KIVa tiim 

29.sep.Spordipäev – KIVa puslePöörata tähelepanu KIVa teemadele KIVa tiim
Oktoober - novemberStiilinädal/ kaksikute päev. KIVa teema tunne oma sõpruKiVa teemade lõimimine kooli stiilinädalaga. Noored täidavad sõpruse bingot. Elina Kuhi  
1.09 - 30.11

KiVa klassides on seinal õpilaste KIVa tunni tööd.

 

Kiusamise ennetamine. Üksteisega arvestamine. 

KIVa tunni õpetajad 

Suunavad Eve ja Elina 

 

septLastevanemate koosolek õpetajatele, lapsevanematele: KiVa programmi ja õpilasküsitluse tulemuste tutvustamine Tutvustada KiVa programmi, meeskonda ja juhtumite lahendamise metoodikat ja õpilasküsitluse tulemusi. On toimunud lastevanemate koosolekud Pille Paberits 
Oktoober KIVa tegevuskava on kättesaadav stuudiumis ja kooskõlastatud koolijuhigaTutvustada õpetajatele 2025/26 õa KiVa tegevuskava. Pille Paberits ja kooli juhtkond 
  1. okt
Veebikohtumine ja kooli külastus  Lõuna-Eesti KiVa mentori Kaisa Kiilaspäga Saada ja anda tagasisidet ning parendada KiVa tiimi tööd.

  KiVa tiim

 

sept-oktKiVa tunnid: Alustatakse tunniga nr 1 Õpetajad viivad läbi ettenähtud KiVa tunde. Tunni eesmärk: õpilane teab, et KiVa tähendab head koolikeskkonda, mõistab, et igal õpilasel on õigus turvalisele õpikeskkonnale, teab rohkem iseendast ja klassikaaslastest

2., 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad

Õpetajaid toetab  Eve Toompalu

Okt - novKiVa tund nr 2

1. moodul: õpilane teab, mida nimetatakse tunneteks, teab, mis vahe on tunnetel ja tegudel. 

2. moodul: teab, mis on grupp, grupi rollid, mõistab grupis suhtlemise iseloomulikke jooni ja teab, kuidas grupiga ühineda ning kuidas aidata teistel grupiga ühineda.

3. moodul: START. Õpilane teab kisusennetusalaseid tegevusi, et koolis on KiVa tiim ja seda, millega nad tegelevad. Klassis moodustub ühtne grupp. Vanad grupisidemed on ümberkorraldatud.

2, 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad

Õpetajaid toetab Eve Toompalu

Nov – det. KiVa tund nr 3

 1. moodul: õpilane  teab, mis on grupp/rühm, tunneb sõbraliku grupi tunnuseid, teab, kuidas grupiga ühineda ning kuidas aidata teistel grupiga ühineda.

2. moodul: õpilane teab, mis on ja

 mis ei ole kiusamine, oskab kiusamisolukorra ära tunda, teab kiusamise mitmesuguseid vorme, teab, kelle poole kiusamise korral pöörduda ning kuidas koolis sellega tegeletakse.

3. moodul: START 2.osa. Õpilane teab kiusuennetusalaseid tegevusi, et koolis on KiVa tiim ja seda, millega nad tegelevad. Klassis moodustub ühtne grupp. Vanad grupisidemed on ümberkorraldatud.

 

2. 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad

Õpetajaid toetab Eve Toompalu

detsKiVa tund nr 4

 1. moodul: õpilane mõistab, et inimesed on erinevad ja oskab sellega arvestada, on mõelnud nii enda kui teiste positiivsetele iseloomuomadustele.

2. moodul: õpilane saab aru, mis on varjatud kiusamine, segasõnumid, küberkiusamine, teab, kuidas ennast Internetis kiusamise eest kaitsta.

3. moodul: Grupis suhtlemine. 1. osa. Õpilane teab kiusamise definitsiooni ja analüüsib enda käitumist kiusamissituatsioonis, mõistab grupi mõju kaaslasele.

2, 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad
1.-22.12Heade soovide jõulukaardid  Eesmärk soovida üksteisele head, luua koolis heatahtlik ja meeldiv jõulueelne õhkkond

Riidaja õppekoht Elina ja Eve 

Hummuli õppekoht

Maie ja Marje 

31.01.2023Küsitlus KiVa tiimile: Esimese poolaasta tegevuste vahekaardistus, KiVa tundide kaardistamineSaada ülevaade läbiviidud KiVa tegevustest, tundidest esimesel poolaastal ja teha vahekokkuvõte.Pille Paberits 
09.01.2025Talvekool KIVa tiimi enesetäiendamine. Koostöövõrgustiku loomine. KIVa tiim ja juhtkond
jaanKiVa tund nr 5, KiVa arvutimängud

 1. moodul: Õpilane saab aru, mis on kiusamine ja mille poolest see erineb kogemata haiget tegemisest, teab, millised on kõige tavalisemad kiusamise tagajärjed, teab, et meie koolis kiusamist ei sallita. 

2. moodul: Õpilane saab aru, mis tunne võib olla, kui sind kiusatakse, missugused on kiusamise tagajärjed, saab aru, et kiusamise ohvriks olemine võib inimese elu mõjutada ka mitmete aastate järel. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 1.

3. moodul: Grupis suhtlemine. 2. osa. Õpilane teab kiusamise definitsiooni ja analüüsib enda käitumist kiusamissituatsioonis, mõistab grupi mõju kaaslasele.

2, 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad
14.02KiVa  ühisüritus: Leia südame teine pool!Teeme koostööd, et parendada õpilaste omavahelist suhtlemist ja vähendada kiusamist.

Riidaja õppekoht Elina ja EVE

 

 

veebKiVa tund nr 6, KiVa arvutimängud

1. moodul: saab aru kõrvaltvaataja rolli mõjust, on mõelnud enda käitumisele kiusamisolukordades, saab aru, et kiusamise vähendamine on igaühe kohus.

2. moodul:  on mõelnud enda suhtumise ja käitumise üle kiusamisolukordades, grupisurvele, tunneb kiusamisolukorras esinevaid rolle. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 2.

3. moodul: Mina ja teised 1.osa. Õpilased teavad oma emotsioone, tõlgendavad ja mõistavad neid, harjutavad enesekindlat ja lugupidavat suhtlemist.

2, 5/7 ja 7. klasside klassijuhatajad
märtsKiVa tund nr 7, KiVa arvutimängud

 1. ja 2. moodul: on teadlik viisidest, kuidas ta saab ohvrit toetada, mõistab, et isegi väikesed žestid võivad ohvri enesetunnet positiivselt mõjutada. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, 

tase 3.

3. moodul: Mina ja teised 2.osa. Õpilased teavad oma emotsioone, tõlgendavad ja mõistavad neid, harjutavad enesekindlat ja lugupidavat suhtlemist.

2., 5/6 ja 7. klasside klassijuhatajad
aprillKiVa tund nr 8, KiVa arvutimängud

 1. moodul: õpilane saab aru, et kiusamine ei ole ohvri süü ja et keegi ei tohiks kiusamisega leppida, teab, et enesekindlus võib kiusamist vähendada, teab viise, kuidas kiusamisolukorras käituda.

2. moodul: õpilane teab, mida teha või mitte teha, kui teda kiusatakse, teab, mis koolis juhtub, kui õpetaja saab teada kiusamisest. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, 

tase 4.

3. moodul: Kiusamise vormid ja mehhanismid. Õpilane mõistab probleemolukordi, tunneb ära varjatud kiusamise, püüab käituda ennast ja kaaslasi säästvalt.

2. 5/6 ja 7.  klasside klassijuhatajad
Kevad .2025Õpilasküsitluses osalemineVähemalt 90 % õpilastest osalevad küsitluses ja annavad KiVa programmis osalemise kohta tagasisidet.Pille Paberits klassijuhatajad
4.05 ÜRO kiusamisvastane päev (roosa särgi päev 4. 05)Eesmärk avaldada üheskoos oma suhtumist kiusamise vastu. Kõik klassid disainivad koostöös kiusamisvastase roosa särgi, mida üheskoos presenteeritakse ja pannakse kokku virtuaalnäitus, mida jagatakse kooli FB lehel.

 Klassijuhatajad, 

KIVa tiim

FB virtuaalnäitus – Pille Paberits  

maiKiVa tund nr 9, KiVa arvutimängud

 1. moodul: õpilane kuulab ühte kirjanduslikku lugu ja mõtleb uuesti läbi KiVa tundides arutatud teemad. 

2. moodul: Õpilane on korranud üle aasta jooksul loodud kiusamisvastased reeglid, on mõelnud sellele, mida tema klass saaks teha, et tulevikus kiusamist ei esineks, teab, millised tagajärjed on reeglite rikkumisel.

3. moodul: Kiusamise tagajärjed ja vastupanu 1 osa. Õpilane mõistab kiusamise tagajärgede tõsisust, eristab turvalist ja ebaturvalist õhkkonda klassis/koolis, levitab kooli kogukonnas positiivset õhkkonda.

2. ja 5/6 ja 7. . klasside klassijuhatajad
Kevad 2025Personaliküsitlus KiVa tiimile ja KiVa tunde andvatele õpetajateleAnda tagasisidet läbiviidud KiVa tegevuste ja tundide kohtaKiVa tiim ja 1.-9. klasside klassijuhatajad
maiAruteluuring klassijuhatajategaKaardistada ja tagasisidestada KiVa tundide andmist, KiVa juhtumite ülevaade.Pille Paberits 
juuniKiVa tund nr 10, KiVa leping

1. moodul: õpilane on üle korranud aasta jooksul loodud kiusamisvastased reeglid ja on lubanud neid reegleid järgmise kooliaasta vältel järgida.

2. moodul: õpilane on mõelnud sellele, kuidas olukord klassis tema meelest muutunud on ja kuidas tema sellele kaasa aidanud on. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 5.

3. moodul: Kiusamise tagajärjed ja vastupanu 2 osa ja õppeaasta kokkuvõte. Õpilane mõistab kiusamise tagajärgede tõsisust, eristab turvalist ja ebaturvalist õhkkonda klassis/koolis, levitab kooli kogukonnas positiivset õhkkonda.

 2., 5/6 ja 7 .klasside klassijuhatajad
juuniKiVa aasta kokkuvõteAnalüüsime, kuidas meil on läinud, teeme kokkuvõttePille Paberits , KiVa tiim
august.2027KiVa koolide suvekoolKiVa teadmiste ja kogemuste saamine ja jagamine, kohtumine teiste KiVa koolidega.KiVa tiim ja KiVa klassijuhatajad
Avaldatud 19.10.2024. Viimati muudetud 09.10.2025.