Kiusamise vähendamise tegevuskava Riidaja ja Hummuli õppekoht 2024/25 õa

Tõrva Kool liitus KiVa programmiga 2024.a. 

Programmi rakendamine Tõrva Koolis / Riidaja ja Hummuli õppekohas
  • Meie koolis toimuvad KiVa tunnid kõikides klassides, kus läbitakse moodulites ettenähtud teemad. Tunde viivad läbi klassijuhatajad. KiVa tunnid toimuvad lõimituna erinevates ainetundides ja klassijuhatajatunni raames. KiVa tunnid kajastatakse stuudiumis ringipäevikus (klassijuhatamise tund), kus tehakse sissekanne läbitud tunni kohta: tunni number ja teema, Nt KiVa 2, Tunded. KiVa arvutimänge saavad õpilased mängida nii KiVa tunnis kui ka kodus. Õpetajatele on antud parool siseveebi sisenemiseks, kus on olemas KiVa tundideks vajaminev juhend ja lisamaterjal. 

  •  Kooli kodulehel on olemas KiVa sümboolika ja KiVa koordinaatori kontaktid.

  • Kooli stendid ja seinad on kaetud KiVa plakatite, KiVa klassides on seinal õpilastega tundides koos läbi arutatud KiVa reeglid.

  • Korrapidajaõpetajad kannavad vahetundides KiVa veste. • Kevadel osalevad 1.-9. klasside õpilased SA KiVa õpilasküsitluse uuringus.

  •  Kevadel osalevad KiVa tunde andvad õpetajad SA KiVa personaliküsitluses, KiVa tiimile mõeldud küsitluse täidab KiVa koordinaator koos KiVa tiimi liikmetega. 

  • KiVa programmi koordineerija ja KiVa meeskonna juht Tõrva Koolis on Pille Paberits. Programmi koordineerija ülesanneteks on ennetustegevuste ja juhtumite lahendamise koordineerimine; personali, õpilaste ja lapsevanemate informeerimine KiVa programmi sisust ja tegevustest; programmi ja selle sisu puudutavatele küsimustele vastamine; programmi tutvustamine uutele õpetajatele; programmi materjalide vajaduse jälgimine, kasutajanimede ja paroolide haldamine; õpilas- ja personaliküsitlusele vastamise korraldamine; KiVa meeskonna koosolekute korraldamine. 

  • Tõrva Kooli / Riidaja ja Hummuli õppekohas tegutseb kolmeliikmeline KiVa tiim, kelle ülesandeks on ennetustegevuste läbiviimine ja kiusamisjuhtumite lahendamine. KiVa tiimi kuuluvad Riidaja õppekoht: Pille Paberits - KiVa meeskonna juht, sotsiaalpedagoog Eve Toompalu – tiimiliige/ klassijuhataja /õpetaja Elina Kuhi – tiimiliige / abiõpetaja KiVa tiimi kuuluvad Hummuli õppekoht: Pille Paberits - KiVa meeskonna juht, sotsiaalpedagoog Maie Kukk – tiimiliige/ klassijuhataja /õpetaja Marje Klaasemäe– tiimiliige / klassijuhataja/õpetaja KiVa juhtumite lahendamine 

  • Kui on tekkinud kahtlus või mõni õpilane on rääkinud, et kedagi kiusatakse, siis informeeritakse sellest KiVa tiimi. Selleks on õpetajate toas olemas eeluuringu ankeedid.

  •  KiVa meeskond tutvub eeluuringu ankeediga ja otsustab, kas tegemist on kiusamisjuhtumiga. Juhtumid, mida ei saa käsitleda kiusamisena, edastatakse klassijuhatajale või sotsiaalpedagoogile.

  • Juhtumid, mida lahendab KiVa tiim, lahendatakse vastavalt KiVa programmis ettenähtud meetodiga. Toimuvad eravestlused ohvriga, kiusajaga, rühmavestlus kiusamises osalenud õpilastega, järelvestlus ohvriga, järelvestlus kiusajaga, ohvri soovi arvestades rühmavestlus kiusaja ja ohvriga. 

  • Vestluste käigus sõlmitakse kokkulepped kiusamise lõpetamiseks.

  •  Järelvestlusel kontrollitakse kokkulepetest kinnipidamist, kas kiusamine on lõppenud. 

 Kiusamisjuhtumi lahendamisel kasutame astmelisi mõjutusmeetmeid: 

1. aste – individuaalne vestlus õpilasega, kus sõlmitakse kokkulepped kiusamise lõpetamiseks 

2. aste – vestlus õpilase ja tema vanemate või seadusliku esindajaga 

3. aste – ümarlaud õpilase ja tema vanematega õppejuhi või direktori juures

 4. aste – juhtumi üle andmine politseile Järgmist astet rakendatakse, kui eelmise astme kokkulepetest pole kinni peetud või vestlused ei ole andnud tulemusi.

  •  Kõik vestlused dokumenteeritakse. 
Teavitustöö koolis 
  • Kooliaasta alguses, 1. septembril ja lapsevanemate koosolekutel, teavitatakse õpilasi, lapsevanemaid ja kooli personali, et Tõrva Kool on KiVa kool ja meie koolis kiusamist ei sallita. 
  • Õpilasküsitluse tulemusi tutvustatakse personalile, lapsevanematele ja õpilastele. 
  • Tõrva Kooli /Riidaja õppekojas toimuvad kord kvartalis koosolekud, kus KiVa tiimi liikmed saavad vastavalt vajadusele jagada ja arutada KiVa programmi, tegevuskava, kiusamisjuhtumeid puudutavat või muud olulist infot. 
Lapsevanemate kaasamine ja teavitamine 
  • Kooliaasta alguses saavad õpilaste pered kodudesse KiVa lapsevanemate miniõpikud.
  •  Peame oluliseks, et lapsevanem oleks teadlik, kuidas tema lapsel koolis läheb. Arenguvestlusel puudutatakse kiusamise teemat selgitamaks välja, kas õpilane on kiusamisega kokku puutunud. Tavapäraselt teavitab kiusamisjuhtumist ohvri ja kiusaja klassijuhataja. Vastavalt olukorrale on teavitustöös koostöövalmis ka KiVa tiim (täiendavad selgitused, ümarlaua korraldamine, kokkulepped). 
  • Lastevanemate koosolekul toimub KiVa programmi, metoodika ja õpilasküsitluse tulemuste tutvustamine ja stuudiumis õpilasküsitluse tulemuste analüüsi esitamine. 
  • Nõusoleku taotlemine 1. klassi ja uute õpilaste vanematelt õpilasküsitluses osalemiseks.
  •  Vajadusel kiusamisjuhtumi lahendamisse kaasamine kasutades selleks ümarlaua vormi.

    Eesmärgid 2024/25 õppeaastaks
  • Kiusamisohvrite ja kiusajate vähendamine ning ennetustöö
  •  Kiusamisest mitterääkinud õpilaste arvu vähendamine meie koolis 
  • Õpirõõmu suurendamine läbi erinevate kiusuennetustegevuste
  •  KiVa veebikoolituse läbimine / personali koolitamine - september 2024
  •  Õppeaastas on toimunud vähemalt 20 Kiva tundi kõikides klassides.
  •  KIVa tegevused ja üritused on kajastatud sotsiaalmeedias. Pildistab – Elina Kuhi, postitab Eve Toompalu.
AegTegevusEesmärgid ja oodatavad tulemusedVastutajad
Juuni – septemberKiusamisvaba veebikool õpetajatele I osa Personaali koolitamineÕpetajad KIVa tiim
  August 22.-23.08 KiVa-koolide suvekool (Olustveres) KIVa tiimi enesetäiendamine. Koostöövõrgustiku loomine.KIVa tiim
August – september  KIVa plakatite ja fasaaditeksti paigutamine koolis.KIVa programmiga liitumine on nähtav ja kõigile teadaKIVa tiim
01.09.2024KiVa tervitus 01.09 aktustelTeavitada, et me oleme KiVa kool, tutvustada KiVa meeskonda. Õpilane teab, et me oleme KiVa kool, kuidas, kuhu saab kiusamismure puhul pöörduda.tutvustada KiVa meeskonda. Õpilane teab, et me oleme KiVa kool, kuidas, kuhu saab kiusamismure puhul pöörduda. Kooli Direktor Maarja Kallis ja KIVa tiimi koordinaator Pille Paberits
sept-juuni   KiVa tiimi koosolekud toimuvad korra kvartalis esmaspäeviti 5 tund.KiVa juhtumite, tegevuskava, jooksvate küsimuste arutamine, ennetusürituste organiseerimine, ülesannete jagamine, KiVa juhtumite lahendamine.Pille Paberits
oktoober  KiVa 2024/25 tegevuskava koostamine ja kinnitamineEnnetada kiusamist ja vähendada kiusamisjuhtumeid.KiVa tiimil on tegevuskava, millest nad oma töös lähtuvad

KIVa tiim

Pille Paberits

14.10      Stiilinädal/ kaksikute päev.KIVa teema tunne oma sõpru KiVa teemade lõimimine kooli stiilinädalaga. Noored täidavad sõpruse bingot. Elina Kuhi
november ja märtsKiVa vahetunnidEnnetada kiusamist ja liita õpilasi. Kooli eri vanuses õpilased tantsivad sõbralikult üksteise kõrval suurel vahetunnil kaks korda aastasElina Kuhi – KIVa tiim
1.09 - 31.10KiVa klassides on seinal õpilastega tundides koos läbi arutatud KiVa reeglid.Kiusamise ennetamine. Üksteisega arvestamineKlassijuhatajad Suunavad Eve ja Elina
septKIVa tutvustav tund õpilastele. Lastevanemate koosolek õpetajatele, lapsevanematele: KiVa programmi ja õpilasküsitluse tulemuste tutvustamineTutvustada KiVa programmi, meeskonda ja juhtumite lahendamise metoodikat ja õpilasküsitluse tulemusi. On toimunud lastevanemate koosolekud 1.-3. klass, 5. klassid, 8.-9. klassid. On toimunud sissejuhatavad KIVa tunnid kõikides klassidePille Paberits
oktooberKIVa tegevuskava on kättesaadav stuudiumis ja kooskõlastatud koolijuhigaTutvustada õpetajatele 2024/25 õa KiVa tegevuskava.Pille Paberits ja kooli juhtkond
sept/okt Veebikohtumine ja kooli külastus Lõuna-Eesti KiVa mentori Kaisa Kiilaspäga Saada ja anda tagasisidet ning parendada KiVa tiimi tööd. KiVa tiim Kooli juhtkond
sept-oktKiVa tunnid: Alustatakse tunniga nr 1 Õpetajad viivad läbi ettenähtud KiVa tunde. Tunni eesmärk: õpilane teab, et KiVa tähendab head koolikeskkonda, mõistab, et igal õpilasel on õigus turvalisele õpikeskkonnale, teab rohkem iseendast ja klassikaaslastest 1.-9.klasside klassijuhatajad Õpetajaid toetab Eve Toompalu
okt-novKiVa tund nr 2

1. moodul: õpilane teab, mida nimetatakse tunneteks, teab, mis vahe on tunnetel ja tegudel. 

2. moodul: teab, mis on grupp, grupi rollid, mõistab grupis suhtlemise iseloomulikke jooni ja teab, kuidas grupiga ühineda ning kuidas aidata teistel grupiga ühineda. 

3. moodul: START. Õpilane teab kisusennetusalaseid tegevusi, et koolis on KiVa tiim ja seda, millega nad tegelevad. Klassis moodustub ühtne grupp. Vanad grupisidemed on ümberkorraldatud. 

1.-9. klasside klassijuhatajad Õpetajaid toetab Eve Toompalu
novemberKIVa infotund klassijuhatajatele Toetada KIVa tunde andvaid õpetajaid. Tutvustada KIVa tundides kasutatavaid arvutimänge. Kiva tiim
nov-detsKiVa tund nr 3

1. moodul: õpilane teab, mis on grupp/rühm, tunneb sõbraliku grupi tunnuseid, teab, kuidas grupiga ühineda ning kuidas aidata teistel grupiga ühineda. 

2. moodul: õpilane teab, mis on ja mis ei ole kiusamine, oskab kiusamisolukorra ära tunda, teab kiusamise mitmesuguseid vorme, teab, kelle poole kiusamise korral pöörduda ning kuidas koolis sellega tegeletakse. 

3. moodul: START 2.osa. Õpilane teab kiusuennetusalaseid tegevusi, et koolis on KiVa tiim ja seda, millega nad tegelevad. Klassis moodustub ühtne grupp. Vanad grupisidemed on ümberkorraldatud.

1.-9. klasside klassijuhatajad Õpetajaid toetab Eve Toompalu
detsKiVa tund nr 4

1. moodul: õpilane mõistab, et inimesed on erinevad ja oskab sellega arvestada, on mõelnud nii enda kui teiste positiivsetele iseloomuomadustele. 

2. moodul: õpilane saab aru, mis on varjatud kiusamine, segasõnumid, küberkiusamine, teab, kuidas ennast Internetis kiusamise eest kaitsta. 

3. moodul: Grupis suhtlemine. 1. osa. Õpilane teab kiusamise definitsiooni ja analüüsib enda käitumist kiusamissituatsioonis, mõistab grupi mõju kaaslasele. 1.-9. klasside k

1.-9. klasside klassijuhatajad
1.-22.12 Heade soovide jõulukaardid Eesmärk soovida üksteisele head, luua koolis heatahtlik ja meeldiv jõulueelne õhkkond Riidaja õppekoht Elina ja Eve Hummuli õppekoht Maie ja Marje
31.01.2025Küsitlus KiVa tiimile:  Esimese poolaasta tegevuste vahekaardistus, KiVa tundide kaardistamine Saada ülevaade läbiviidud KiVa tegevustest, tundidest esimesel poolaastal ja teha vahekokkuvõte.Pille Paberits
09.01.2025KIVA talvekoolKIVa tiimi enesetäiendamine. Koostöövõrgustiku loomine. KIVa tiim, juhtkond
jaan 2025KiVa tund nr 5, KiVa arvutimängud

1. moodul: Õpilane saab aru, mis on kiusamine ja mille poolest see erineb kogemata haiget tegemisest, teab, millised on kõige tavalisemad kiusamise tagajärjed, teab, et meie koolis kiusamist ei sallita. 

2. moodul: Õpilane saab aru, mis tunne võib olla, kui sind kiusatakse, missugused on kiusamise tagajärjed, saab aru, et kiusamise ohvriks olemine võib inimese elu mõjutada ka mitmete aastate järel. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 1. 

3. moodul: Grupis suhtlemine. 2. osa. Õpilane teab kiusamise definitsiooni ja analüüsib enda käitumist kiusamissituatsioonis, mõistab grupi mõju kaaslasele.

1.-9. klasside klassijuhatajad
14.02.2025KiVa ühisüritus: Leia südame teine pool! Teeme koostööd, et parendada õpilaste omavahelist suhtlemist ja vähendada kiusamist. Riidaja õppekoht Elina ja EVE Hummuli õppekoht Maie ja Marje
veebr 2025KiVa tund nr 6, KiVa arvutimängud

 1. moodul: saab aru kõrvaltvaataja rolli mõjust, on mõelnud enda käitumisele kiusamisolukordades, saab aru, et kiusamise vähendamine on igaühe kohus. 2. moodul: on mõelnud enda suhtumise ja käitumise üle kiusamisolukordades, grupisurvele, tunneb kiusamisolukorras esinevaid rolle. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 2.

 3. moodul: Mina ja teised 1.osa. Õpilased teavad oma emotsioone, tõlgendavad ja mõistavad neid, harjutavad enesekindlat ja lugupidavat suhtlemist. 

1.-9. klasside klassijuhatajad
märts 2025Turvalise interneti päev, nutisedmed ja küberkiusamne Tule võimalusel kooli ilma nutiseadmeta. KIVa tiim
märts 2025KiVa tund nr 7, KiVa arvutimängud

 1. ja 2. moodul: on teadlik viisidest, kuidas ta saab ohvrit toetada, mõistab, et isegi väikesed žestid võivad ohvri enesetunnet positiivselt mõjutada. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 

3. 3. moodul: Mina ja teised 2.osa. Õpilased teavad oma emotsioone, tõlgendavad ja mõistavad neid, harjutavad enesekindlat ja lugupidavat suhtlemist. 

1.-9. klasside klassijuhatajad
aprill 2025KiVa tund nr 8, KiVa arvutimängud

1. moodul: õpilane saab aru, et kiusamine ei ole ohvri süü ja et keegi ei tohiks kiusamisega leppida, teab, et enesekindlus võib kiusamist vähendada, teab viise, kuidas kiusamisolukorras käituda. 

2. moodul: õpilane teab, mida teha või mitte teha, kui teda kiusatakse, teab, mis koolis juhtub, kui õpetaja saab teada kiusamisest. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 4. 

3. moodul: Kiusamise vormid ja mehhanismid. Õpilane mõistab probleemolukordi, tunneb ära varjatud kiusamise, püüab käituda ennast ja kaaslasi säästvalt.

1.-9. klasside klassijuhatajad
kevad 2025 

Õpilasküsitluses osalemine

 

Personaliküsitlus 

 Vähemalt 90 % õpilastest osalevad küsitluses ja annavad KiVa programmis osalemise kohta tagasisidet.

KiVa tiimile ja KiVa tunde andvatele õpetajatele Anda tagasisidet läbiviidud KiVa tegevuste ja tundide kohta 

 Pille Paberits klassijuhatajad

KiVa tiim ja 1.-9. klasside klassijuhatajad

 

mai 2025KiVa tund nr 9, KiVa arvutimängud 

1. moodul: õpilane kuulab ühte kirjanduslikku lugu ja mõtleb uuesti läbi KiVa tundides arutatud teemad. 

2. moodul: Õpilane on korranud üle aasta jooksul loodud kiusamisvastased reeglid, on mõelnud sellele, mida tema klass saaks teha, et tulevikus kiusamist ei esineks, teab, millised tagajärjed on reeglite rikkumisel. 

3. moodul: Kiusamise tagajärjed ja vastupanu 1 osa. Õpilane mõistab kiusamise tagajärgede tõsisust, eristab turvalist ja ebaturvalist õhkkonda klassis/koolis, levitab kooli kogukonnas positiivset õhkkonda. 

1.-9. klasside klassijuhatajad
mai 2025Aruteluuring klassijuhatajategaKaardistada ja tagasisidestada KiVa tundide andmist, KiVa juhtumite ülevaade. Pille Paberits
juuni 2025KiVa tund nr 10, KiVa leping

 1. moodul: õpilane on üle korranud aasta jooksul loodud kiusamisvastased reeglid ja on lubanud neid reegleid järgmise kooliaasta vältel järgida. 

2. moodul: õpilane on mõelnud sellele, kuidas olukord klassis tema meelest muutunud on ja kuidas tema sellele kaasa aidanud on. Õpilased mängivad KiVa arvutimängu, tase 5. 

3. moodul: Kiusamise tagajärjed ja vastupanu 2 osa ja õppeaasta kokkuvõte. Õpilane mõistab kiusamise tagajärgede tõsisust, eristab turvalist ja ebaturvalist õhkkonda klassis/koolis, levitab kooli kogukonnas positiivset õhkkonda.

1.-9.klasside klassijuhatajad 
juuni 2025KiVa aasta kokkuvõte Analüüsime, kuidas meil on läinud, teeme kokkuvõtte Pille Paberits , KiVa tiim
august 2025KiVa koolide suvekool KiVa teadmiste ja kogemuste saamine ja jagamine, kohtumine teiste KiVa koolidega. KiVa tiim ja KiVa klassijuhataja
Avaldatud 19.10.2024. Viimati muudetud 05.02.2025.